De Nederlandse scaleup Billink, die diensten aanbiedt om bij aankopen achteraf te betalen, heeft een bedrag van 29,5 miljoen euro aan groeifinanciering opgehaald, zo maakte het bedrijf donderdag bekend.

De investering, waarvan 4,5 miljoen euro direct is toegezegd, is afkomstig van de Duitse Varengold Bank. Met het bedrag wil Billink de top-50 webshops gaan bedienen en z’n uitbreiding naar de Duitse markt versnellen.

De ‘achteraf betalen’-oplossing die Billink biedt, is vergelijkbaar met de diensten van het Zweedse Klarna. Beide bedrijven bieden consumenten de mogelijkheid een aankoop eerst te ontvangen en uit te proberen, voordat ze betalen.

“We onderscheiden ons doordat we een ‘local hero’ zijn”, zegt CEO Frank Waagmeester van Billink. “We zijn al sinds 2012 actief in de Benelux en begrijpen de uitdagingen van onze webshophouders. Met dit mooie fundament zijn we klaar om de volgende stap te zetten.”

Meer interesse bij consument voor kopen en achteraf betalen

Volgens Waagmeester zit achteraf betalen in de lift. De ondernemer zegt dat het omvallen van grote winkelketens als BCC en Big Bazar ervoor heeft gezorgd dat ook consumenten beseffen dat ze voorzichtiger moeten zijn met geld, en dus vaker voor achteraf betalen kiezen.

Billink merkt aan de andere kant wel de terughoudendheid onder consumenten door de gedaalde koopkracht, maar dat wordt goedgemaakt door de hogere verkoopprijzen. "De afgelopen jaren zijn we steeds met 20 tot 30 procent gegroeid en hebben we winst gemaakt, terwijl we niet zo goed waren in marketing. Door daar meer in te investeren, willen we dit jaar verdubbelen", zegt Waagmeester, die niet wil zeggen hoe hoog zijn omzet is. Ongeveer 3 miljoen mensen hebben weleens gebruikgemaakt van Billink.

Billink is opgericht in 2009, en heeft ruim 3 miljoen gebruikers en meer dan 3.000 verkooppartners in Nederland en België. Met de investering van bijna 30 miljoen wil de Nederlandse betaaldienst de strijd aangaan met Klarna en het Duitse Riverty, en is het bezig z'n diensten te verbeteren door de integratie van AI.

"We werken daarnaast ook aan de Billink Check-out 2.0, die de klantervaring nóg persoonlijker moet maken en webshophouders helpt om de conversie verder te optimaliseren. Hiervoor zijn we niet alleen in gesprek met de grootste webshops van Nederland over hun uitdagingen en behoeftes, maar ontwikkelen we ook onze eigen AI-toepassing."

LEES OOK: Dit zijn de rijkste oprichters van succesvolle, niet-beursgenoteerde scaleups uit Europa – met 3 Nederlanders in de top 10